Modelowy przykład
Gdzieś na prowincji w Danii, w przeciętnej rodzinie, uchowała się nieprzeciętna pod względem urody, Emma (Maria Palm). Młoda, szczupła, obdarzona magnetycznym spojrzeniem nastolatka. W chwili gdy ją poznajemy żegna się ze swoim chłopakiem. Wyjeżdża. Dokąd? Do Paryża.
"Modelka" w reżyserii Madsa Matthiesena, to film który opowiada o Emmie, początkującej modelce, która wyjeżdża na trzy miesiące do Paryża, gdzie przeżywa wszystko to, co na "typową" modelkę przystało.
Na początek wylatuje z planu zdjęciowego, bo jest nieobecna i nijaka, za co dostaje opiernicz od swojego agenta, który zastanawia się nad tym czy "nie jest dla niej za wcześnie", po czym wprost dodaje, że naprawdę "spieprzyła sprawę". Załamana wraca do domu. Choć z początku nie ma zamiaru nigdzie wychodzić, jej współlokatorka (modelka z Polski), wyciąga ją na przyjęcie. Wśród gości dostrzega fotografa, który przed chwilą odesłał ją do domu z niczym. "Bierze sprawę w swoje ręce" i namiętnie go całuje, po czym ucieka. Następnego dnia agent Emmy cały w skowronkach przekazuje jej dobrą wiadomość. Fotograf, który ostatnio nie był z niej zadowolony, zmienił zdanie i chcę ją do sesji dla L'Officiel!
Sesja dla L'Officiel... Brak słów
Tak trafia w łaski, a później także - ramiona, Shane'a (Ed Skrein) fotografa, który "chce wiedzieć o niej wszystko".
Shane (Ed Skrein) i Emma (Maria Palm)
Tak zaczyna się, z punktu widzenia tematu i pierwotnych założeń - interesująca historia, która dalej nie powala niczym szczególnym.
Zofia (Charlotte Tomaszewska) i Emma
"A może by tak? Może lepiej nie..."
Film "Modelka" niby chce pokazać temat modelingu i świata mody w nieco inny sposób, jednocześnie (niestety) pozostaje w stałej komitywie z powszechnie panującymi w tych kwestiach wyobrażeniami.
Z jednej strony mamy sugestywny plakat oparty na kontraście - pokażemy co jest "dobre", a co "złe", coś jakby "przed" i "po". Z drugiej modelkę, która oprócz własnych marzeń, wyrzucenia z planu, rozpaczliwej próby odbudowania utraconej "szansy" i romansu z ciachem, ekhm znanym fotografem mody, staje w obronie dziewczyn, tych wszystkich dla których Lara Stone z dumą prezentująca swoją diastemę na okładce Vogue'a jest dowodem, na to, że można.
Sebastien (Dominic Allburn) i Emma
Zalicza (a to dobre!) wyjazd do tajemniczej willi za miastem, gdzie ku zdziwieniu wszystkich "zdradza" (zostaje zgwałcona, bo jak inaczej nazwać seks z przymusu?) a nie zostaje zdradzona; jest jeszcze szantaż na ciążę, obmacywanie przez właściciela mieszkania, a nawet obrona własna z ostrym narzędziem w roli głównej.
Innymi słowy z sierotki Emmy staje się rasową modelką, która niejedno przeżyła i niejedno widziała. Taką kobietą po przejściach, mocno doświadczoną przez branżę.
Ale żeby nie było tak okrutnie, że taki ten świat mody zły, beee i feee, na drodze Emmy zaczyna tlić się płomień nadziei, o jakże prestiżowym imieniu Chanel.
Maria Palm, Charlotte Tomaszewska, Mads Matthiesen, Ed Skrein
Miała powstać opowieść ku przestrodze, dobitnie punktująca skutki podejmowanych przez Emme decyzji. A wyszła? Naciągana do granic możliwości, absurdalna, przekomiczna telenowela, zalana morzem banałów i powielanych do bólu stereotypów. Książkowy przykład na to, jak bardzo łatwo można przekroczyć granicę. Szkoda.
Q
0 komentarze